در ثواب ذکر تهلیل

 در ثواب ذکر تهلیل

 آنچه از فحواى کلام بزرگان درک مى ‏شود این است که ذکرى بالاتر از ذکر "لا اله الَّا الله" نیست و مضمون بسیارى از احادیث این نظر را تأیید مى‏ کند. در اینجا به چند حدیث از ائمّه معصومین‏ علیهم السلام اکتفا مى‏ نماید:


 ابو سعید خدرى از رسول خداصلى الله علیه وآله روایت کند که فرمود:


 "ذات اقدس الهى به حضرت موسى ‏بن عمران فرمود: اى موسى چنانچه هفت طبقه آسمانها با ساکنین آنها و مجموع زمین هاى هفتگانه را در نزد من در کفه ‏اى بگذارند و کلمه شریفه "لا اله الَّا الله" را در کفه دیگر؛ براستى که کفه "لا اله الَّا الله" ترجیح خواهد داشت".


 یعنى قوام عالم وجود به توحید برمى گردد و آن علّت زمین و آسمانست که اگر علّت کنار رود معلول وجود خارجى ندارد.

 

جابربن عبداللَّه گوید:


 پیامبر خدا صلى الله علیه وآله فرمود: "دو چیز سبب دو چیز دیگر مى‏ گردد، مردن با شهادت به یگانگى حضرت پروردگار سبب دخول در بهشت است و مردن با شرک سبب ورود در جهنّم خواهد بود".


 جابر جُعفى از امام باقرعلیه السلام نقل مى ‏کند که فرمود:


 "کلمه "لا اله الَّا الله" را به مردگان خود تلقین نمایید چون باعث آمرزش گناهان آنهاست. عرض کردم: "قربانت گردم گفتن آن در هنگام سلامتى چگونه باشد؟" سه مرتبه فرمود: "بیشتر گناهان را منهدم مى‏ نماید چه این کلمه مایه انس براى بنده مؤمن است در زندگى و مرگ و حشر او" و رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود جبرئیل به من گفت: کاش مى‏ دیدى دو گروهى که وارد صحنه قیامت مى‏ شوند، گروهى معتقدان به توحید که محشور مى‏ شوند با روى‏ هاى درخشان و زمزمه "لا اله الَّا الله" و "الله أکبر" را بر لب دارند و گروهى دیگر مشرکانند که محشور مى‏ شوند با روهاى سیاه ، شیون‏ کنان و واحسرتا گویان و گویند واى بر ما که تباه و هلاک گردیدیم".


 جابربن یزید جُعفى از امام باقرعلیه السلام نقل مى‏ کند که پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود:


 "هر چیزى در جهان همتا و نظیرى دارد مگر سه چیز؛ اول ذات حضرت احدیّت که او را نظیرى نیست. دوم کلمه شریفه "لا اله الَّا الله" که هم‏ وزن و شبیهى ندارد. سوم قطره اشکى که از خوف خدا بر چهره‏ اى جارى شود که براى آن هم‏ وزنى نتوانى یافت و هیچ خوارى و ناراحتى بر آن چهره نخواهد رسید".


 عبید بن زراره گوید:


 امام جعفر صادق‏ علیه السلام فرمود: "لا اله الَّا الله" بهاى بهشت است".


 هشام‏ بن سالم و ابوایّوب از قول امام صادق‏ علیه السلام چنین نقل مى‏ نمایند که:


 "هر آنکس صد مرتبه "لا اله الَّا الله" را بگوید عبادت او در آن روز از همه برتر است مگر آنکس که زیاده بر این گفته باشد".

نظرات 1 + ارسال نظر

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید:
«خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند».
«در میان گناهان، گناهانی است که جز در عرفات بخشیده نمی‌شود»
.
.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.